Blev Seger dans på galan

Jag säger så här, Bloody sköna kung Seger!!
All ära till Zlatan, han fick,/tog hem 4.e guldbollen, det förtjänar han, men han kommer i skym undan av kvällens drottning, Caroline Seger.
Hon fick dom tyngsta priserna, så det är inge snack om saken, det jag har sagt hela säsongen, har fler än jag tyckt/tycker precis lika dant, hon är världens bästa spelare på sin position, that´s it, face it.
Och det ska hon bevisa i den amrikanska ligan också.

seger diamantbollen

* Årets mittfälltare
* Årets spelare i dam allsvenskan
* Diamantbollen

Lägg där till:
Guld i Super Cupen
Guld i Svenska Cupen
Guld allsvenskan (SM guld)
Så klart hade hon inte vunnit någe av dom här priserna, om det inte vore för hennes lagkamrater.

Helt klart ett "Seger år"


Jag vill med raska steg kasta mej över övriga pris tagare på galan, kan till en stor del hålla med om dom flesta priserna...


Årets målvakt:

Hedvig Lindahl  - Göteborg/Kopparberg
Andreas Isaksson - PSV Eindhoven

Varför priset inte går till LFC´c Sofia Lundgren är helt ofattbart, men en snabbt till på jurymedlemarna så är jag helt plötsligt inte lika förvånad, Thomas Dennerby sitter i spettsen i damjuryn, han verkar ha ett väldigt gott öga till Hedvig.
Vad herr Dennerby tycker om Sofia Lundgren, skulle jag bra gärna vilja veta, hon är inte med bland dom 3 målvakterna som åker i väg med landslaget, hon får inte pris som årets målvakt, helt ofattbart!
Vad som har hänt mellan dessa två, vet jag inte, men dags att svälja stoltheten!


Oavsett vad, så ska Sofia Lundgren ha preiset, Årets målvakt

Ibland tycker jag Sverige är så jävla tråkiga, har Andreas Isaksson gjort en bra säsong, blir jag mörkrädd på riktigt, ja ja, han är bra, men Andreas "tabben" Isaksson är inte en målvakt man kan lita på.

Jag personligen skulle ge priset till AIK´s Daniel Öhrlund, och när jag ändå är inne i landslagssnack, in me Daniel i landslaget!
Ne men vi kör på med Eddie Gustavsson, för att??


Årets Back:

Sara Thunebro - DIF/Frankfurt
Olof Mellberg - Olympiakos

Tycker både Olof och Sara förtjänar sina priser.
Thunebro´s spelstill gillar jag skarpt, stark och väldigt köpvilig.
Mellberg är en trygg back, som sällan gör en dålig insats.

Men om jag ska var ärlig, var jag helt bombsäker på att Faith Ikidi skulle ta hem priset, men som sagt har jag inget emot att Sara Thunebro fick ta emot det istället.

Årets mittfälltare:

Caroline Seger - Linköping FC
Kim Källström - Lyon

Caroline Seger, mest givna priset på hela galan, spelgeni!
Men hallå Kim Källström eller?? Tycker det är helt fel och ge honom priset.
Rasmus Elm ska ju lätt få priset, har gjort en kanon säsong.

Årets Forward:

Linnea Liljegärd - Göteborg/Kopparberg
Zlatan Ibrahimovic - Barcelona

Har egentligen inget och säga om att Linnea och Zlatan tar hem priset som årets forward, kanske att jag skulle lägga min röst på Markus Berg.

Årets tränare:

Magnus Wikman - Linköping FC
Mikael Starhe - AIK

2 herrar som gjort ett fantastisk jobb i år, kan inte vara någon som har någe och invända där.
Närast och ta hem priset, måste nog ha varit Torbjörn Nilsson.

Årets genombrott:

Linnea Liljegärd - Göteborg/Kopparberg
Viktor Norling - Trelleborg

På herrsidan ska jag ärligt säga att jag har noll koll vem Viktor är, så där säger jag pass, på om han förtjänar priset eller inte.
Damsidan ska Linnea ha priset, faktiskt inget snack om saken,
Lollo Fors (AIK) personlig favorit, men inte gjort någe jättestora insattser i år Asllani (LFC) har väl gjort ett litet genombrott i landslaget, men Linnea har överaska mest, vann skytteligan, så nog förtjänar hon pris för året genombrott.


Årets allsvenska spelare:

Caroline Seger - Linköping FC
Tobias Hysén - IFK Göteborg

Me tanke på dom nominerade på herr sidan, så är priset till Hysén ett givet val, han har varit total grym under säsongen hos silver gänget.

Vad Caroline Seger betyder för LFC, är och jämföra vad Messi betyder för Barcelona, så priset till året allsvenska spelare på dam sidan, är väldigt lätt och dela ut, Caroline Seger mina damer och herrrar!

Diamantbollen:

"Diamantbollen 2009 går till en kreativ och på samma gång hårt arbetande färgsprakande personlighet, som under året vuxit till en spelare av internationellt toppsnitt och blivit tongivande i såväl klubblag och landslag."

- Caroline Seger

Vi säger det igen, inge snack om saken va, nej.
Solklart pris, till grym rätt mottagre, grattis Seger.



Seger kysser "dimantbollen" eller kristaltoppen ska man kanske kalla det istället...

Guldbollen:

"Zlatan Ibrahimovic får Guldbollen för sina insatser i såväl landslaget som klubblagen Inter och Barcelona. 2009 var året när Sverige fick en skyttekung i Serie A för första gången sedan Gunnar Nordahl. Zlatan är en ledare, som med teknisk och taktisk intelligens representerar svensk fotboll i världens bästa lag."

- Zlatan Ibrahimovic, lika given som att Seger fick Diamantbollen.

Zlatan är Sveriges absolut bästa spelare, och det har han bevistat me råge nu tycker jag, genom övergången till Barca, så bevisade Zlatan hela världen vilken fantastiskt fotbollsspelare han är.



När jag var mindre fastande jag för en teknikst, kvick mittfälltare från Umeå IK, Tina Nordlund.
Och varför jag kom in på denna fantastiska lirare?
Jo hon fick ta emot Diamantbollen år 2000, och nog var hon glad innerst inne, tävlingsmänniska som hon var, men talet hon höll, väckte dom tjocka gubbarna inom SVFF. Hon tyckte att det var rent av skamligt att det delades ut: Årets målvakt, årets back, årets mittfälltare, etc etc, men nomineringarna var bara för herrarna!
Diamantbollen var det enda pris som delades ut till tjejerna, det är/var pinsamt!
Men genom Tinas tal, som jag tror, ingen annan hade vågat säga inför en fullsatt gala, fick gubbarna på förbundet och skämas lite.
Tina Nordlund värdrade sitt missnöje över "herrarnas gala", och fick till en gala där, nu för tiden både dam och herr allsvenskan uppmärksammas.
Tack Tina, tack för dit mod, tack för att DU vågade stå upp för hela damfotbollen.

Tina skrev efter sitt hastiga avhopp från fotbollen, en bok, som jag verkligen rekomenderar alla att läsa.
- Genom helvetet, en bok om fotboll, kärlek & anorexi.

Tina Nordlund
Tina Nordlund tog emot Diamantbollen 2000, och satte ner foten!




När jag i efter hand, satt och funderar om det var någon jag sakande bland nomineringarna. Så kom Lotta Schelin upp i huvudet, hon var inte nominerad till en enda utmärkelse i år.
Lite lustig kan tyckas, fast jag tycker nog denna go Göteborska har dala lite efter utflykt till Franska Lyon.
Hon har flagga lite för en återkomst till dam allsvenskan igen, och nog tycker jag Linköping ska lägga in ett bud...


För övrigt, tänkbara nyförvär till LFC:

Lollo Fors, så klart - AIK
Tror Lollo kan utvecklas ännu mer och bättre i en ny miljö.

Cathrine Paaske Sörensen - Australien (klubb okänd)
Va grym under sina 6 månader i våras, är med i diskutionerna ang fylla luckan efter Seger.

Madeline Edlund - Umeå IK

Lotta (L8) Schelin - Lyon

Ramona Bachmann - Umeå IK

Johanna Almgren - Göteborg/Kopparberg



Sport kan inte annat än beröra...//TB


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0